سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انجمن مهندسی شرکت پلی اکریل ایران-بخش شش سیگما

*به سایت انجمن مهندسی شرکت پلی اکریل ایران خوش امدید *     * برای عضویت واشتراک در سایت در قسمت اشتراک ،نام وایمیل خود را وارد کنید تا از طریق ایمیل از اپدیت شدن سایت مطلع شوید(لطفا مهندسین پلی اکریل نام کامل خودرا بنویسند)*     * در قسمت( نظرات شما) ؛ نظرات و پیشنهادات خود را بنویسید ودر هرچه بهتر شدن سایت ما را یاری کنید*    * مقالات خود را به ایمیل سایت بفرستید تا به نام خود شما در سایت اورده شود اگر مقاله شما مربوط به یکی از بخشهای سایت می باشد بهتر است برای مدیر همان بخش بفرستید برای این کار کافی است وارد بخش مربوطه شده و سپس از طریق پست الکترونیک ان بخش مطلب خود را بفرستید*

مدیر بخش: سید محمد حسین تفرشی 

آشنایی با شش سیگما یکشنبه 84 خرداد 29  9:0 صبح

به نام خداوند جان و خرد             کزین برتر اندیشه بر نگذرد

 

حال که گام در راه توسعه و پیشرفت گذاشته ایم برای به حرکت در آوردن چرخ های صنعت باید کوشش و تلاشمان را چندین برابر کنیم تا بتوانیم در عصر رقابت پیروز باشیم در دنیای امروز که عصر صدم ها، هزارم ها و یا میلیونیم های ثانیه است ما نیز باید با رویکردهای علمی، فنی، اقتصادی و آشنا شویم تا بتوانیم پیروزمندانه قدم برداریم و این میسر نخواهد بود مگر اینکه آگاهی و دانش خود را در هر زمینه روز به روز فزون تر نمائیم و این مسأله در ابتدای قرن بیست و یکم به سادگی امکان پذیر است بدین دلیل که ما در دهکده جهانی زندگی می کنیم و ابزارهای اطلاعاتی در دسترس همه ی افراد قرار دارند. همانطور که می دانیم داده ها سریع به اطلاعات و اطلاعات تبدیل به دانش می شوند و دانش پویا پلی است به سوی پیشرفت.

          دانش کسب و کار در چند دهه ی اخیر مورد توجه قرار گرفته و با ارائه متدولوژی ها، استراتژی ها، روش ها و تکنیک ها تلاش  به حداکثر نمودن  کارایی و اثر بخشی را برای مدیران فراهم نموده است، در راستای پیشرفت در کسب و کار هر ساله جوایز فراوانی در زمینه های گوناگون از جمله کیفیت به تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات تحت عناوین متفاوتی و در هر قاره و کشوری جداگانه با توجه به متدولوژی خاصی داده می شود، به عنوان مثال جایزه کیفیت اروپا، جایزه مالکوم بالدریج آمریکا، مدال دمینگ ژاپن و در کشور خودمان ایران لوح سرآمدی، اهتمام و اشتهار . حال می توان گفت: این جوایز هدفی غیر از جلب رضایت مشتری، افزایش کیفیت و افزایش سود ندارند. هر کدام از جوایز با متدولوژی خاصی سنجیده می شود، متدولوژی  EFQM برای جایزه کیفیت اروپا، متدلوژی TQMبرای مدال دمینگ متدولوژی شش سیگما اولین بار در سال 1987 بوسیله شرکت موتورلا ارائه شد و برنده جایزه مالکوم بالدریج گردید.

 

مدیریت کیفیت جامع ( TOTAL QUALIT MANAGEMENT  ) از طریق اصلاح مستمر فرآیندها سعی می نماید پیوسته رضایت مشتری را تأمین و دامنه تغییرات را همواره کاهش دهد ، هزینه ها کاهش می یابند و کیفیت محصول افزایش     می یابد . فرآیند بهبود مستمر در سازمان مستلزم اقدامات دایره شکل است و مسیر در چرخه ( PDCA )  برنامه ریزی، اجراء، کنترل و اقدام“ فعالیت می کند و مدیریت برای تغییر فرآیند، برنامه ریزی می کند، آن را به اجرا در می آورد، نتیجه ها را کنترل می نماید و با توجه به نتایج بدست آمده به گونه ای عمل می کند که فرآیند تغییر به صورت استاندارد درآید.

تحول و تکامل مفهوم TQM همراه با نیازها و الزامات کسب و کار صورت گرفته و بر این پایه بوده است که TQM روش شناسی جامع بهبود مستمر سازمان می باشد. در روش شناسی مدیریت کیفیت، جان مایه فرآیند بهبود مستمر در سازمان بر پایه تفکرحذف اتلاف و خطا (ZERO DEFECT) قرار داده شده است.

روش شناسی TQM به همراه تکامل آن در قالب مدل تعالی سازمانی با تفکر ZERO DEFECT اگرچه طی دهه های 60 تا 80 تأثیرات شگرفی در سازمان به جای گذاشت اما در دهه ی 80 دچار تحولی دیگری گردید.

آن چه کمپانی موتورلا در دهه 80 به آن پرداخت را می توان یک نوع مهندسی مجدد در مدیریت کیفیت جامع دانست که نهایتا“ به طرح روش شناسی شش سیگما منجر گردید. ضرورتی که این شرکت را به سمت شش سیگما کشانید این بود که در فضای پیچیده و بسیار رقابتی کسب وکار دیگر نمی توان صرفا“ با تفکر حذف اتلاف و خطا و برخی راهکار های عملیاتی به موفقیت رسید. شش سیگما با تاکید بر حصول نتایج بسیار اثر بخش تر نسبت به رویکرد های کلاسیک TQM عمل می نماید .

شش سیگما را در یک جمله می توان:

گزاره نوین و اثر بخش مدیریت کیفیت نامید.

« جک ولش » رهبر و مدیر عامل شرکت جنرال الکتریک در مورد شش سیگما می گوید :

شش سیگما مهمترین چیزی است که ما در آموزش مدیریت داشته ایم، بسیار مهمتر از رفتن به مدرسه هاروارد، شش سیگما به شما می آموزد چگونه متفاوت فکر کنید.

شش سیگما چیست؟

سیگما  یا  s  یک حرف در الفبای یونانی است.

در مطالعات آمار، سیگما برای اندازه گیری انحراف بکار می رود.

شش سیگما برای اندازه گیری کیفیت کل است.

 

6s=99.997%

به عبارتی شش سیگما به معنای 4/3 خطا به ازای هر یک میلیون فرصت

3s=93%

در حالیکه سه سیگما به معنای 66810خطا به ازای هر یک میلیون فرصت

 

شش سیگما:

ابزار اندازه گیری

استراتژی

مدیریت سیستم های کسب و کار

 

 

 


موضوعات یادداشت نظرات شما ()

English

جمعه 103 فروردین 10

امروز:   0   بازدید

فهرست

[خـانه]

[راهنما]

[درباره ما]

[پرسش و پاسخ]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

بخشهای سایت

مهندسی شیمی
مهندسی مکانیک

مهندسی صنایع

مهندسی برق

شش سیگما

کامپیوتر

شیمی

الیاف

حضور مدیر سایت

لوگوی سایت

شش سیگما - انجمن مهندسی شرکت پلی اکریل ایران - شش سیگما

جستجوی سایت

 :جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

لوگوی سایتهای دیگر

لینک سایتهای دیگر

پلی اکریل ایران

موزیک

اشتراک

 

آرشیو مطالب قبلی

شش سیگما
مهندسی مجدد
TRIZ تکنیک حل مسئله
انتخاب پروژه شش سیگما

آموزشهای این بخش

طراح

ارشیا دکامی

تعداد   26093   بازدید

 

created by arshia dekami